Reparationer och underhåll
Huvudregeln är att allt underhåll och reparationer inne i din lägenhet bekostar du själv. Det kan gälla tapetsering, målning, underhåll av golv, byten av vitvaror och köksinredning m.m. Beträffande fönster och ytterdörr gäller att de invändiga ytorna svarar du för som lägenhetsägare. Gränsen mellan ditt eget ansvar och föreningens brukar man säga går utanför de inre skikten av lägenhetens golv, väggar och tak. Lagstiftningen på denna punkt är dock inte kristallklar. Du kan läsa mer om detta i 19-20 §§ i stadgarna under VÅR FÖRENING
Undantagna från ditt ansvar är anläggningar som används gemensamt även om de är belägna inom din lägenhet. Exempel på sådana är stamledningar för vatten och avlopp, ventilationskanaler, gemensamma elledningar och värmeradiatorer. Men lägenhetens egna anslutningar till sådana system underhålls av dig som bostadsrättshavare.
Vattenförbrukning och droppande kranar
Var sparsam med vattenförbrukningen och lämna inte vatten rinnande i onödan. Förutom en onödig miljöbelastning innebär en droppande kran eller rinnande toalettstol att föreningens vattenkostnad kan öka med flera hundra kronor om året, en kostnad som drabbar oss alla. Det är därför viktigt att du ser till att felet åtgärdas så snart som möjligt. Klara du inte av det själv, finns tips på hantverkare i föreningens kallade Kontaktlista över hantverkare m.fl. under VÅR FÖRENING.
Elinstallationer
Anlita alltid behörig elektriker vid elektriska installationer. Skulle exempelvis eldsvåda uppstå på grund av en felaktig installation som utförts av en icke behörig person, betalas sannolikt ingen ersättning ut av försäkringsbolaget.
Din lägenhet är utrustad med en elcentral. Den har säkringar och en jordfelsbrytare som oftast kan återställas genom en vippknapp. Elcentralen är placerad nära din lägenhetsdörr.
Löses jordfelsbrytaren ut kan du pröva med att återställa vippknappen. Löses den ut igen beror det på ett jordningfel i dina ledningar eller någon strömförbrukare. Inträffar det när du precis försökt koppla in en ny strömförbrukare (lampa eller annat), ligger, med största sannolikhet, jordningsfelet i denna. I annat fall måste elektriker anlitas.
Löses en säkring ut, kan du pröva med att återställa den. Löses den ut direkt igen, eller om de strömförbrukare som är kopplade till den säkringen fortfarande inte fungerar, bör dina huvudsäkringar kontrolleras. Huvudsäkringarna har du inte tillgång till själv utan de sitter centralt placerade. Gör en felanmälan under KONTAKT. Är det akut kan du direktkontakta någon i styrelsen. Se VÅR FÖRENING.
Toaletter
Stopp i avloppsledningar beror ofta på att toalettavloppen har använts felaktigt. Spola därför aldrig ner mensskydd, bomullspinnar, begagnad kattsand eller något annat främmande i toaletten. För det mesta blir inte bara du själv, utan också dina grannar drabbade.
Tänk också på att hushållspapper inte är lämpligt som toalettpapper, eftersom dessa båda papperskvaliteter har rakt motsatta upplösningsegenskaper.
Brandskydd
Naturligtvis är det av yttersta vikt att vi alla gör allt för att förhindra uppkomsten av brand. Om brand ändå uppstår, bör vi vara rustade för att bekämpa den omedelbart.
Varje lägenhet ska ha minst en brandvarnare placerad centralt i bostaden på en plats i taket som man kan anta eventuell rök kommer att passera. Brandvarnarens batteri bör testas av lägenhetshavaren en gång per månad.
Om brand ändå uppstår är det av stor betydelse att man i sin lägenhet har brandsläckare och en brandfilt. Båda ska förstås vara lättåtkomliga och placerade där man kan bedöma att risken för brand är som störst och lättast kommer åt dem.
Felanmälan
Uppstår något fel i din lägenhet som rör sådan delar av systemen för el, värme, vatten eller avlopp som föreningen ansvarar för, ska du snarast felanmäla detta under KONTAKT.
I akuta fall bör du kontakta styrelseledamot direkt. Se VÅR FÖRENING. Får du inte tag på någon i styrelsen, kan du själv kontakta lämplig hantverkare (se Kontaktlista över hantverkare m.fl.)
Skulle det i efterhand visa sig att felet rör utrustning som du själv ansvarar för, kommer du bli betalningsansvarig för uppkommen kostnad.
Ohyra
Det är en obehaglig upplevelse att drabbas av skadedjur i sin lägenhet. Föreningen har försäkringar för skador som uppkommer av ohyra och andra skadedjur. Dessutom har föreningen ett avtal om sanering.
Skulle du exempelvis få vägglöss, mjölbaggar, pälsängrar eller kackerlackor i din lägenhet, kontakta omedelbart styrelsen med en felanmälan (under KONTAKT) innan ohyran hinner sprida sig till andra lägenheter.
Radio, TV och bredband
Din lägenhet är utrustad med uttag för TV, radio och bredband. Tillsammans med avgiften till föreningen betalar du för ett basutbud av TV-kanaler som levereras av ComHem. Vill du ha tillgång till fler kanaler, får du själv teckna ett tilläggsavtal om det med kabeloperatören.
Om du har en digitalbox för TV-mottagningen, är det viktigt för dig som säljer din lägenhet att kontrollera om boxen med anslutningskablar tillhör operatören. Boxen bör då vanligtvis lämnas kvar i lägenheten, så att köparen av din lägenhet kan använda den. Kontrollera med ComHem vad som gäller när du säljer lägenheten.
Avtal om bredband kan du teckna med samma operatör.
Markiser och balkongskydd
Du har rätt att sätta upp markiser utanför fönster och balkong utan att tillfråga styrelsen. Däremot får du inte välja vilken färg du vill. Markisväven ska vara beige med färgkoden 15/93, så att ett enhetligt utseende på fasader bibehålls.
Grillning
De flesta lägenheterna har en egen balkong eller uteplats. Föreningen har beslutat att tillåta grillning där med egen el- eller gasolgrill, under förutsättning att du talar med dina närmaste grannar och ni är överens med dem om att du grillar. Observera att kolgrillar inte tillåts på balkongerna.
Större förändringar i lägenheten
Större förändringar i lägenheten får inte påbörjas innan styrelsen har godkänt det. Sådana förändringar kan vara helrenovering av badrum eller kök samt uppsättning eller rivning av innerväggar.
Skriv några rader på ett papper som beskriver vad du avser att göra. Skriv under och överlämna det till styrelsen, som då kommer att ge dig ett besked. Var alltså noga med att inte enbart använda kontaktformuläret på hemsidan i just dessa fall. Styrelsens beslut kommer nämligen att arkiveras.
Tänk också på att du är enligt skyldig att se till att alla förändringar och andra ingrepp utförs på ett fackmannamässigt sätt.
Tillträde till din lägenhet
Ibland kan servicearbeten, exempelvis översyn av ventilationskanaler, kräva att föreningens företrädare får tillgång till de enskilda lägenheterna. Sådant tillträde är du skyldig att lämna. I icke brådskande fall meddelas det dig god tid i förväg.
Uthyrning av lägenheten eller rum
Om du vill hyra ut hela lägenheten måste du ha styrelsens skriftliga tillstånd. Kontakta då styrelsen, som tillhandhåller dig en särskild blankett som du ska fylla i. Styrelsens beslut, som får du på samma blankett, blir begränsat till viss tid och kan förenas med andra villkor.
Uthyrning av del av lägenheten, exempelvis ett rum, kräver inget tillstånd förutsatt att själv också bor kvar i lägenheten.
Din bostadsrätt kan förverkas
Under särskilda omständigheter kan nyttjanderätten till din bostad förverkas, vilket betyder att du inte längre har rätt att bo kvar i din lägenhet. Detta kan ske bland annat
- om du inte betalar avgiften till föreningen,
- om du hyr ut hela bostaden utan tillstånd,
- om du använder lägenheten till något annat än bostad,
- om du hyser någon i din bostad så att det är till skada för föreningen eller någon medlem,
- om du vanvårdar bostadsrätten,
- om du sprider ohyra genom vårdslöshet,
- om du vägrar föreningen tillträde till lägenheten utan giltigt skäl eller
- om du bedriver brottslig verksamhet i din lägenhet.
Det måste föreligga allvarliga missförhållanden för att förverkande ska bli aktuellt och ett krav på avflyttning uppkommer inte förrän bostadsrättshavaren nonchalerat tillsägelse från föreningens styrelse. I samband med ett upphörande av nyttjanderätten har föreningen rätt till ersättning för eventuella skador.