__________________________________________________________________
Aktuellt 2023-11-03
Styrelseprotokollen på hemsidan
För att förbättra informationen till alla medlemmar om vilka beslut som styrelsen fattar, kommer från och med nu protokollen från styrelsens möten att publiceras här på vår hemsida. Detta fick alla närvarande vid extrastämman för en dryg vecka sedan information om.
Det första protokollet som publiceras (nr 65) läggs ut om några dagar och är från styrelsens möte 2023-10-03 och därefter ca tio gånger om året efter varje styrelsemöte.
I undantagsfall behandlar styrelsen frågor som inte ska offentliggöras, exempelvis frågor rörande enskilda namngivna medlemmar. Sådant innehåll dokumenteras i förekommande fall i en särskild ”Bilaga A” i stället för i själva protokollet och denna bilaga läggs alltså inte ut på hemsidan.
Protokollen kommer du att hitta under Dokument och Styrelseprotokoll.
Hälsn.
Staffan
___________________________________________________
Aktuellt 2023-05-26
Routern till TV och bredband
På förekommen anledning vill styrelsen informera om att den router som alla har fått från ComHem (numera Tele2) tillhör det gruppabonnemang som BRF har med Tele2, och som vi alla ser TV genom och sannolikt alla också använder för sin bredbandsuppkoppling.
Det har förekommit att säljare av lägenhet har tagit med sig routern när de sålt och lämnat lägenheten. Detta är alltså inte tillåtet. Låt routern stå kvar när ni flyttar, exempelvis på golvet i anslutning till vägguttaget.
Ringklockorna på lägenhetsdörrarna
I eller utanför lägenhetsdörrarna finns inmonterade ringklockor på vanligt sätt. Enligt föreningens stadgar (19 och 20 §§) är det lägenhetsägarens ansvar att se till att ringsignalerna fungerar. Elektriska sådana – som sannolikt ersatt tidigare mekaniska – är i några lägenheter ur funktion.
Styrelsen vill därför anmoda er som det gäller att byta ut eller reparera ringklockorna. Nya kan fås till en mycket låg kostnad.
___________________________________________________________
Aktuellt 2023-05-01
TRÄDGÅRDSSKÖTSELN
I föreningen har vi en trädgårdsgrupp bestående av intresserade medlemmar som gör stora insatser för att hålla vår fina trädgård vacker under växtsäsongen. De flesta i gruppen har ju kommit upp lite i åren och känner att arbetet börjar bli för tungt. Därför kan vi inte driva gruppen vidare. Detta är givetvis ett bortfall av entusiastiskt arbete som vi kommer att sakna. En annan sak som förändrats på senare tid är att en hel del arbeten i trädgården, bland annat tuktning av de mindre fruktträden och skötseln av gräsmattan, utfördes av Tom Almarker, som ju lämnade föreningen för ett år sedan.
Utöver trädgårdsgruppens och Tom ideella insatser, har allt löpande underhåll av trädgården under växtsäsongen skötts av Femtiofem Plus. Deras insatser har utförts helt till vår belåtenhet, men de har inte sådan trädgårdskompetens att de fullt ut på egen hand kunnat prioritera och avgöra alla arbeten som bör göras. De har inte heller kunnat klippa fruktträden och trimma gräset i landborgsbacken.
På grund av det nämnda har styrelsen tyckt att tiden är mogen att låta en professionell trädgårdsaktör ta över ansvaret för vår unika trädgård, som är väl värd att vårda och ta hand om. Styrelsen har därför beslutat att fr.o.m. denna säsong anlita företaget Renfast för skötsel av allt underhåll i trädgården. Detta kommer att ske med trädgårdsmästarkompetens och i huvudsak med utgångspunkt från en skötselplan som vi kommit överens med Renfast om. Renfast kommer också att ta ansvaret för att föreslå styrelsen förändringar i trädgården om de anser det vore till fördel för oss.
Gey Widengren, som valdes in i styrelsen på stämman för några dagar sedan, kommer att vara vår kontaktperson mot Renfast när det behövs. Inger Tilly träder in som hans ersättare vid behov. Renfast kommer vanligen att vara här en gång var fjortonde dag från nu och under sommaren, lite mera sällan under tidig vår och höst.
De enda uppgifter i trädgården som vi själva måste sköta i fortsättningen är bevattning vid behov samt inköp och plantering av främst ettåriga växter i trädgården och i krukor och planterings fat.
Därutöver kan det ju ändå vara så att intresserade medlemmar – enskilt eller tillsammans – vill göra insatser, som i så fall medför att våra kostnader för trädgårdsskötseln minskar. Det är styrelsen givetvis mycket positiva till.
Styrelsen vill dock be alla att inte klippa eller tukta några rosor. Det sköter Renfast vid de tidpunkter då detta görs bäst.
_________________________________________________________
Aktuellt 2023-01-28
PÅMINNELSE OM INFORMATIONEN FRÅN 2022-12-28 (NEDAN) OM DEN GEMENSAMMA BELYSNINGEN I HUSET PÅ PERSGATAN
I informationen nedan 2022-12-28 ser du allt som kommer att ändras beträffande belysningen i huset på Persgatan.
Den tidigare informationen ändras vad gäller tvättstugan.
Liksom i garaget kommer belysningen där att tändas automatiskt med rörelsedetektor vid ingång och sedan släckas efter en tid, varpå den tänds igen vid rörelse. Dem gamla strömbrytaren innanför dörren är därför urkopplad.
Vi räknar med att förändringarna påbörjas någon gång i v. 5 (30/1 – 5/2)
___________________________________________________________
Aktuellt 2023-01-05
VATTENAVSTÄNGNING PERSGATAN
Den 11 januari någon gång mellan 12.45 och 15.00 kommer, på grund av mätarbyte, vattnet i huset på Persgatan att stängas av under 15 – 20 minuter.
____________________________________________________
Aktuellt 2022-12-28
DEN GEMENSAMMA BELYSNINGEN I HUSET PÅ PERSGATAN
Styrelsen håller på att se över all vår gemensamma belysning i huset på Persgatan, dvs. i trapphus, garage, tvättstuga och källare. Syftet med ändringarna är i första hand att spara energi och elkostnader åt oss själva.
En stor förändring – som berör alla i hög grad – är hur belysningen i trapphuset fungerar. Hittills har alla armaturer där lyst dygnet runt. Nu är detta förändrat så att du från och med nu själv kommer att behöva tända trapphusbelysningen när du behöver den, dvs. rör dig i trapphuset när det inte är tillräckligt med dagsljus. Tända gör du med de röda lysande knapparna som finns
- direkt utanför varje lägenhetsdörr,
- mittemot hissdörren på källarplanet,
- utanför dörren till el-rummet på källarplanet,
- utanför dörren till tvättstugan,
- innanför porten vid Persgatan,
- innanför dörren från nedre innergården och
- innanför de båda dörrarna till loftgångarna.
När du tänt trappbelysningen kommer den vara tänd 5–6 minuter, vilket är gott om tid att ta sig ut ur huset eller in i lägenheten. Därefter släcks belysningen igen automatiskt.
Inga förändringar görs av takbelysningarna i loftgångarna. De kommer att fungera som hittills, dvs. de tänds med egen knapp ute i respektive loftgång och släcker sig själva efter ett antal minuter. Dock kommer ljuskällorna bytas mot LED-lampor om det inte redan är sådana.
Inne i skyddsrummen (där vi har våra lägenhetsförråd) ändras ingenting. Där tänder och släcker man som vanligt. Dock kommer ljuskällorna att bytas mot LED-lampor.
I garaget ändras ingenting som rör hur belysningen tänds och släcks. I garaget och i tvättstugan kommer dock förmodligen alla lysrörsarmaturer att bytas ut mot nya armaturer med energisnåla LED-lysrör.
I tvättstugan är dessutom planen den att -rörelsedetektorer- skall sköta tändnings och släcknings momentet, vilket förhoppningsvis kommer att bidra till att släckningen inte glöms bort.
Naturligtvis kommer också de små röda lamporna i knapparna att ses över så att de fungerar ordentligt.
Ovanstående kommer att genomföras successivt under den närmaste tiden efter alla helger.
_____________________________________________________
Aktuellt 2022-11-11
IN-PASSERINGSKODEN BÖR INTE LÄMNAS UT
På senare tid har det förekommit att personer som varit obehöriga har påträffats innanför vårt skalskydd, dvs. inne i husen.
Styrelsen vill vädja till alla medlemmar att vara mycket restriktiv med att lämna ut koden till våra inpasseringsdörrar på Persgatan och Integatan.
Egentligen är det ju i princip bara vi som bor i husen som ska känna till koden, men naturligtvis kan det vara helt OK att lämna koden till nära anhöriga eller exempelvis hemtjänstpersonal.
Däremot bör koden absolut inte lämnas ut till bud av olika slag, exempelvis sådana som levererar mat, blommor eller andra varor eller tjänster. Dessa bör i stället släppas in via porttelefonsystemet.
_________________________________________________________
Aktuellt 2022-07-20
Under den närmaste tiden kommer följande tre lite större investeringar att göras i föreningen. Två av dem gör vi för att öka servicen för våra medlemmar inför vad som inom en snar framtid oundvikligen kommer att bli nödvändigt (installation av laddboxar) respektive att öka säkerheten i vår fastighet och att försvåra tillträde för obehöriga (infartsgrind Integatan).
Renoveringen av villans yttre är något vi måste göra och är inplanerad sedan länge i föreningens underhållsplan.
Installation av system för el laddning av bilar
Styrelsen har beslutat att installera laddboxar på våra garage- och parkeringsplatser.
Självfallet är syftet att ge våra medlemmar möjlighet att skaffa bilar av s.k. laddhybridtyp eller rena elbilar och kunna ladda dem på ”hemmaplan”. Investeringen är ju en typisk framtidsinvestering och bidrar till att våra bostadsrätter förblir attraktiva och att värdet på dem därmed ökar.
Alla medlemmar har därmed nytta av investeringen, även den som inte har en laddningsbar bil.
Laddningsmöjligheter kommer att finnas på samtliga platser i garaget och vid villans p-platser, för den som så önskar.
Styrelsen kommer under sommaren att överväga hur investeringskostnaderna och de löpande kostnaderna för serviceavtal m.m. ska fördelas mellan medlemmarna. Att kostnaden för förbrukad el för den som önskar en laddbox på sin plats, ska betalas av den medlemmen själv torde vara helt klart.
Nedläggning av markkabel till villans p-platser kommer sannolikt att ske någon gång i slutet av juli eller början av augusti. Den övriga installationen ska ske under perioden mitten av september – mitten av oktober. Inför installationen kommer du som har
- en garageplats eller en parkeringsplats att behöva flytta ut din bil en till en och en halv meter från väggen/planket framför/bakom bilen, för att installatören ska kunna komma åt och montera kablar m.m. Men tänk på att inte köra ut alltför långt, så att du onödigtvis försvårar för dina grannar att köra in/ut sin bil ur garaget eller p-plats.
- en garageplats och en förvaringshylla på väggen framför/bakom bilen att tillfälligt behöva tömma hyllan samt ta ner hyllplanet. Vi räknar med att eventuella konsoler kan sitta kvar. Efter installation kan hyllorna sättas upp igen.
Styrelsen kommer att underrätta dig i förväg när du behöver ta ner din hylla respektive köra ut din bil, genom en lapp som vi sätter på din vindruta. Vi räknar med att installationen, som enligt vårt kontrakt med installatören ska påbörjas tidigast 19 september, endast tar 1-2 dagar.
Montering av infartsgrind från Integatan
Vid infarten från Integatan och Farmgränden till villan kommer en motoriserad skjutgrind att sättas upp. Den som vill se hur den kommer att se ut kan titta på den grind som finns längs ner till vänster på Helsingörsgatan mitt emot garageinfarten till kvarteret Böljan. Den grinden är nästan exakt likadan som den vi kommer att sätta upp.
Grinden kommer att öppnas så att den glider utmed muren i riktning mot havet när den ska användas för in- eller utfart med bil. Den vänstra delen av grinden – den närmast sopkärlen – kommer att kunna öppnas separat ungefär 1–1,5 meter utan att hela grinden öppnas. Därmed fungerar grinden också som bara en gånggrind.
Alla boende i föreningen kommer att få möjlighet att öppna den lilla delen. Ni som har parkeringsplatser, dvs. bor i villan, kan öppna hela grinden. Grinden kommer sannolikt på plats i oktober månad eller början av november.
Renovering av villans fasad
Enligt vår underhållsplan bör villans fasader renoveras under 2023. Som styrelsen bedömt det är det också rätt tidpunkt för denna åtgärd. Renoveringen innebär ommålning av alla putsade ytor och fönstren, samt bättring av takets svarta färg. Ett tiotal fönster kommer också att bli utbytta, medan bland annat det stora blyfönstret i trapphuset underhålls målas. Därmed är alla fönster åtgärdade. Trät i de båda burspråken på bottenvåningen kommer att fräschas upp och ytbehandlas.
Avsikten med renoveringen är att inte ändra någonting i befintligt utseende. Alla kulörer och utseenden på fönster kommer bli oförändrade. Självfallet blir färgen på alla putsade ytor ”klarare” och fräschare efter en ommålning.
Arbetena ska utföras av Anderssons Bygg i Helsingborg AB och beräknas kunna göras med skylift, dvs. utan byggnadsställningar utom på den norra gaveln.
Arbetena ska ske under april och maj 2023.
______________________________________________
Aktuellt 2022-05-22
Tänd belysning
Alla som bor i huset vid Persgatan vet att trappbelysningen är tänd dygnet runt trots att det finns knappar för att tända dem monterade på varje våningsplan. Uppenbarligen har – vid något tillfälle så långt tillbaka att ingen vet eller minns – dessa knappar kopplats ifrån och ingen kan idag säga varför.
Några medlemmar har hört av sig och undrat varför vi inte går tillbaka och använder knapparna för att spara på el. Samtliga lampor förbrukar sammanlagt ca 2400 kWh per år. Nu, sedan elkostnaderna gått upp under senare tid, är kostnaden för detta är ca 2800 kronor per år inkl. moms. Bryter vi ner den kostnaden är förbrukningskostnaden ca 13 kronor per lägenhet och månad.
Styrelsen diskuterade saken för några veckor sedan med den elektriker som vi brukar anlita. Han gjorde en snabb undersökning och vi fick beskedet att det svårt att få en klar bild av hur ledningarna är dragna mellan armaturer, elnätet och tryckknapparna.
En återgång till att använda tryckknapparna på våningsplanen skulle innebära att samtliga berörda kablar i hela trapphuset sannolikt skulle behöva dras om och det skulle bli mycket kostsamt.
Med det uttalandet nöjde sig styrelsen då och bestämde att inte göra något åt saken. Emellertid överväger vi nu att i närtid ändå låta undersöka detta närmare, då vi tycker att förklaringen är otillfredsställande. Gissningsvis kostar emellertid en sådan undersökning ungefär lika mycket som en årsförbrukning av el.
En helt annan sak, apropå tänd belysning, gäller belysningen i tvättstugan på Persgatan. Det händer att den som tvättar där glömmer att släcka belysningen.
Var snälla och tänk på att släcka här, för vi skall ju tänka på elförbrukningen!
Styrelsen
____________________________________________
Aktuellt 2022-05-03
Stämman
Styrelsen tackar alla närvarande i söndags för en mycket bra årsstämma. Som vanligt var uppslutningen nästan mangrann och vädret blev ju till sist inte så pjåkigt heller även om det såg lite tveksamt ut under ett par dagar. Som alltid hade vi också en fin eftermiddag med hemgrillat och en trevlig samvaro, efter en ganska ”bekväm” städdag.
Gamla saker i skyddsrummet
Som nämndes på stämman kommer vi få hjälp med att inspektera skyddsrummet och den utrustning som finns där. Det är vårt ansvar som fastighetsägare.
Inne i skyddsrummet – som är nästan hela källarplanet på Persgatan – finns två låsta rum i vilka det finns utrustning i stora wellpappkartonger som behövs för att allt ska fungera där. Det är bl.a. denna utrustning som ska kontrolleras.
I ett av rummen (det som ligger rakt fram när man öppnar källardörren) finns några privata saker, som har förvarats där i många år.
Det är ett plåtbadkar, en cykel och en tjock-TV. Dessa saker måste tas om hand av dig eller er som äger dem. Vi ber därför dig som äger dem att snarast kontakta Staffan, som har nyckel till rummet.
Om ägaren inte ger sig till känna och själv tar ansvar för sina saker, blir styrelsen tvungen att mot en transportkostnad som givetvis drabbar alla, forsla dem till återvinningsstationen.
Vissa förklaringar till årsredovisningen (ÅR) 2021
På årsstämman framkom önskemål om vissa förtydliganden och specificeringar av beloppen bokförda under ”Övrigt, gemensamma utrymmen” och ”Markytor” i årsredovisningens not 4.
Med hjälp av Laura Hadic, Bredablick, kan vi se att nästan allt under dessa rubriker avser arbeten utförda av FemtioFemPlus fördelade enligt följande. Allt utom sista posten avser arbetstid. Beloppen är avrundade.
Säsongens trädgårdsunderhåll | 37 200 |
Nytt staket framför de tre p-platserna | 25 000 |
Reparation av befintlig trappa samt ny trappa till Pergolan | 6 100 |
Fortsatt omputsning av insidan av muren mot Integatan | 29 200 |
Byte av panel på förrådsdörr, upprätning av staket m.m. | 7 000 |
Diverse mindre reparationer och underhåll under året | 16 700 |
Diverse utlägg för virke, färg, skruv, transporter m.m.
|
20 400 |
Totalt | 141 600 |
Värt att notera från not 4 i ÅR är också att inga kostnader bokförts på posten ”Huskropp” för 2022, medan det beloppet för 2021 var drygt 41 000 kronor.
De tre posterna sammantagna gör att skillnaden mellan åren minskar väsentligt. Som informerades på årsstämman var fjolårets insatser klart större än vanligt och att det som är tänkt att utföras i år, 2022, är betydligt mindre.
_______________________________________________________
Aktuellt 2022-02-01
INBROTTSSKYDD
Med anledning av det inbrott vi hade på Persgatan (porten och källaren) strax före jul, har nu styrelsen låtit montera s.k. brytbleck dels på porten mot gatan, porten från innergården och dörren in mot källarförråden. För att komplettera skyddet kommer dessutom inom kort den första dörren från garaget i passagen mot trapphuset att förses med skydd så att den kräver ”tag” eller liknande för att öppna. Detta berör förstås bara den som har bil eller cykel i garaget.
Styrelsen hoppas att dessa åtgärder ska hålla obehöriga borta i fortsättningen.
ÄNDRAD PLATS FÖR CYKELPARKERING
Från och med 1 maj kommer cyklarna att flyttas från nuvarande ruta till den lilla rutan längst in på samma sida. Skälet är att vi behöver frigöra ytterligare en parkeringsplats åt köparna av Karin Näslunds lägenhet. Hyresgästen med den svarta Porschen kommer då att lämna sin plats.
RENOVERINGEN AV VILLANS FASAD
Under februari månad kommer styrelsen att besluta om en extern projektledare för denna relativt stora insats, som beräknas ske 2023 och kanske delvis redan i år. Projektledning krävs för tidsmässig samordning av alla åtgärder som behövs och för att professionellt säkra projektet ekonomiskt och från kvalitetssynpunkt.
Ärendet med renoveringen kommer att behandlas på kommande årsstämma.
ÅRSSTÄMMAN 2022
2022 års ordinarie stämma kommer att äga rum den 24 april. Kallelse med vissa handlingar kommer att lämnas till alla medlemmar senast 2 veckor före stämman.
____________________________________________________________
Aktuellt 2021-09-03
Gästlägenheten – Boknings- och ordningsregler:
Gästlägenheten kan bokas högst 6 månader i förväg och som mest 7 dygn i följd. Någon gräns för totalt antal bokningstillfällen finns inte.
En tid som bokats på detta sätt (12:00-23:59) innebär att man disponerar lägenheten till 11:30 dagen efter, då den skall vara städad och klar för en eventuell ny hyresgäst.
- Allt ska återställas som det var när du kom
- Rengör dusch och toalett
- Dammsug lägenhet o toalett
- Våttorka golven i lägenhet och toalett
- Häng tillbaka nyckeln på kroken och lämna dörren olåst
Informera dem som faktiskt ska bo i lägenheten om gällande ordningsregler för lägenheten! De finns även utskrivna och ligger i en plastmapp på spiselkransen i lägenheten.
Kostnad och betalning
för att hyra gästlägenheten är 100 kronor per dygn. Beloppet för varje hyresperiod (sammanhängande följd av dygn), dvs. 100–700 kronor, ska swishas till 0705381200 före det första hyresdygnet. I swish meddelandet ska du uppge ditt namn och den eller de datum som hyran anser.
OBS!
Avser din bokning tid före den 1 november 2021, så gäller de gamla rutinerna och Administratören (Alf Ersson) återkommer med debitering av dessa tider.
____________________________________________________________
Aktuellt 2021-09-02
Om pergolan
- Trappsteget vid ingången på kortändan är nu reparerat och förlängt.
- Sedan början av sommaren finns stearinljus samt vinglas, vattenglas, kaffemuggar och bestick i pergolan.
- Bodil ansvarar för att dekorera efter årstiden, t ex med blommor på
- Vill du ha ytterligare dekoration, så är det naturligtvis upp till var
och en, men ta bort detta när du lämnar Pergolan. - Det är viktigt att du städar efter dig och tar med dig allt skräp, så nästa gäst känner sig välkommen.
- Lite extra arbete har just avslutats med taket inne i pergolan.
Husväggen mot Brf Landborgen 66
Den nakna husväggen mot grannen är drygt en halv meter tjock och den har nu stått utan puts i betydligt mer än ett år.
Enligt föreningens ordförande går uttorkningen av väggen mycket långsamt, betydligt långsammare än vad de (och vi förstås) hade hoppats. Det innebär tyvärr att vi tvingas stå ut ett bra tag till. Det tycks vara ganska klart att väggen inte kan återställas förrän kommande vår.
Efter påtryckning av styrelsen har emellertid det iögonfallande överskottet av det knallgula tätningsskummet nu skurits bort.
______________________________________________________________________
Aktuellt 2021-05-02
Com Hem går samman med Tele2
De två bolagen slås ihop till ett företag under namnet Tele2. Som enskild medlem i bostadsrättsföreningen behöver du inte göra någonting. Allt fungerar som vanligt. Det gäller även för dig som har valt tjänster i gamla Com Hem, utöver de som ingår i vårt gemensamma abonnemang.
Den som vill ändra sitt TV-utbud, sin bredbandshastighet, sin teleoperatör eller har något annat ärende som rör gamla Com Hem eller Tele2, ska från och med nu antingen ringa 90 222, besöka en Tele2-butik eller gå in på www.tele2.se.
Information och dekaler om att vi är ”Tele2-hus” har satts upp i entréerna i våra hus.
Nya värmare i Pergolan
Två nya takhängande infravärmare har nu satts upp i Pergolan. Hur man gör för att sätta på och stänga av dem framgår av informationen om Pergolan som sitter på kortsidan mot trädgårdsförrådet.
De två gamla golvvärmarna låter vi stå kvar en tid, om de skulle behövas som komplement. Verkar de inte behövas tar vi bort dem senare.
Stearinljus i Pergolan
Styrelsen har köpt in ett antal stearinljus som ligger i en trälåda på hyllan under den gamla ”korklådan”. Alla som bokar Pergolan är välkomna att använda dem. Vi skulle dock uppskatta om ni om möjligt använder delvis redan använda ljus, innan ni tar nya.
__________________________________________________________________
Aktuellt 2021-03-15
Skadedjur
Under den senaste tiden har styrelsen fått veta att några medlemmar vid ett fåtal tillfällen observerat råttor runt våra hus och i trädgården. De har synts dels nära villans södra gavel, dels i landborgen ovanför trädgårdsförrådet, dels på den lilla gården vid hyreslägenheten.
Anticimex har varit här och besökt oss och i samråd med dem har vi bestämt att avvakta och se om problemet ökar. Att se någon råtta då och då är tyvärr normalt häromkring i all synnerhet nära och i landborgsbacken. Styrelsen håller ögonen på frågan och vill gärna att du kontaktar någon av oss om du ser fler råttor.
Lås och nycklar
Vi har under den senaste tiden haft problem med låset på dörren in till soprummet på Persgatan. Eftersom det inträffat allt oftare under senare tid, beslutade vi oss för att byta ut låscylindern. Tack vare att vårt låsföretag – Öbergs Lås & Nycklar på Gasverksgatan 25 – har en fullständig kunskap om alla våra lås och nycklar (både till våra lägenheter och till gemensamma utrymmen) sedan en inventering som de gjorde 2016, har vi kunnat få ett nytt lås till vilket samtliga gamla nycklar passar, precis som hittills.
Vi fick dock veta att det kan inträffa att en gammal sliten nyckel inte fungerar felfritt med de nya stiften i det nya låset. I så fall måste man skaffa en ny nyckel, som ju då passar i både den egna lägenhetsdörren och till soprummet. Se till att du då får samma nummer på den nya nyckeln som den slitna (2 BL 660 L samt ett ensiffrigt nummer som betecknar just din lägenhet för boende på Persgatan. För Integatan gäller nummer 2 BL 577 + lgh-nr)
Lite ”låskunskap” fick vi också med oss av Öbergs, som förstås kan tillämpas på den egna lägenhetsdörren, men även låsen på våra gemensamma dörrar om man får inspirationen att försöka komma tillrätta med dem.
- Om det är svårt att få in nyckeln i låset eller vrida runt, använd spray som benämns låsspray eller låsolja i nyckelhålet, inte rostlösande produkter av typen ”5-56”. De senare gör på sikt att de fina stiften i låsen ”klistrar ihop”.
- 5-56 m.fl. går däremot bra att använda att smörja vid låsskotten/låskolvarna i dörrbladet.
- Tillhållarlås ska inte smörjas överhuvudtaget. De ska arbeta torrt. Tillhållarlås är ”vanliga gammaldags lås”, med nyckel som har ett ax.
- Anlita alltid Öbergs vid behov av extra nycklar. Skälet är dels att de har exakt kunskap om hur våra nycklar ser ut, dels att de tillverkas utifrån ett dataprogram som ger exakt passning i låsen. Nyckeltillverkare av typen ”nycklar/skomakeri/tvätt” tillverkar nycklarna utifrån den nyckel du har med dig och låter den utgöra mall för den nya nyckeln. Det ger aldrig samma exakta resultat.Man kan naturligtvis förledas att tro att detta är reklam från Öbergs för att anlita dem, men informationen verkade mycket vederhäftig och trovärdig.
Information från Com Hem
Information från Com Hem om produkter och tjänster som de tillhandahåller har skickats ut via e-post till föreningens kontaktperson Alf, eftersom föreningen är kund hos dem. Men det är ju också så att flertalet av våra enskilda medlemmar också är kunder hos Com Hem. Därför har styrelsen beslutat att undersöka på vilket bästa sätt sådan information skall vidarebefordras till våra berörda medlemmar.
_______________________________________________________________________________________
Aktuellt 2021-02-02
NSR informerar
För en dryg vecka sedan lade vi ut information om att NSR skulle komma och informera om sopsortering på årsstämman. Vi glömde då nämna följande:
Den person som förmodligen kommer till oss heter Gert Lanje. Han har meddelat oss att han mycket gärna vill ha frågor direkt från medlemmarna mejlade till sig i förväg. Det kan gälla allt som har med sopsortering att göra.
Om frågor skickas in, blir säkert informationen från Gert mycket värdefullare för oss. Han har mejladress gert.lanje@nsr.se.
När ni mejlar är lämpligt att ni i mejlet nämner att frågorna är med anledning av ”Ditt besök på i Brf Näktergalens årsstämma 25 april”.
_____________________________________________________________________________________________________
Aktuellt 2021-02-02
NSR informerar
Söndagen den 25 april är det årsstämma. Som vanligt kommer kallelse med dagordning i början på april i era brevlådor.
Precis före stämman (kl. 10.00) kommer en representant för Nordvästra Skånes Renhållning (NSR) till oss och lämnar information om hur vi ännu bättre kan sortera vårt avfall i sopkärlen.
Det är ju – som säkert alla har erfarit – inte så självklart i vilket kärl man lägger vilka avfallsprodukter. Det gäller kanske speciellt för förpackningar som är gjorda av mer än ett material.
Var rädd om våra avlopp
Att vi i toaletterna endast ska spola ner toalettpapper förutom det som kommer ur kroppen på oss, är säkert alla medvetna om.
Tänk på att inte använda hushållspapper som ersättning för toalettpapper, eftersom hushållspapper tillverkas för att vara starkt och inte lätt kunna lösas upp är det precis tvärtom med toalettpapper. Det ska lösas upp så snabbt som möjligt när det kommer i kontakt med vatten.
Som säkert alla i huset Persgatan har sett, har vi de senaste två dagarna haft problem med köksavloppet för vissa lägenheter.
Rensning av systemet gjordes under måndagen och en tätning av ett då upptäckt läckage gjordes klart på tisdagen. Allt är alltså nu i sin ordning.
Apropå denna incident vill styrelsen påminna om det som var och en av oss måste hålla sig till, om vi ska undvika stopp i fortsättningen:
- Häll så lite fett som möjligt i avloppet. Ta för vana att alltid torka ur fett i pannor och andra kokkärl med hushållspapper innan de diskas. Råkar du ändå hälla ut en mindre fettmängd, se till att spola rejält med hett vatten efteråt. På så sätt sköljs fettet lättare ner utan att sätta sig i rören.
- Har du större mängder olja, exempelvis efter fritering, kan du spara oljan i en begagnad stor petflaska och kasta den bland restsoporna när den blir full.
- Om du får rå äggvita över efter t.ex. bakning som du vill bli av med, häll den då i toalettavloppet (som har mycket grövre rör), aldrig i köksavloppet. Skulle du råka göra det ändå, spola länge med kallt Med hett vatten stelnar ju äggvitan, och då blir skadan ännu större. (Äggvita i toalettavloppet går bra trots vad vi sagt ovan.)
Tänk på att det oftast är i din egen del av avloppet. dvs. de delar som sitter under diskbänken, som stoppet sitter i.
De delarna är du själv skyldig att underhålla och rensning här får du bekosta själv. Men så snart man kan konstatera att stoppet sitter på andra sidan väggen eller under köksgolvet, så är det föreningen ansvar.
Aktuellt 2020-11-09
Budgeten för 2021 klar
Föreningens budget för 2021 är nu beslutad och klar. Det blir inga stora förändringar alls i jämförelse med årets budget. Som vanligt blir det inga avgiftsändringar heller år 2021, även om det på lite längre sikt inte kan uteslutas.
Pergolan
En dubbel kokplatta har inköpts till pergolan och finns i boxen på golvet. Avsikten med plattan är bara att den ska användas för att varmhålla.
Ett murat trappsteg liknande det som finns på den sida som vetter mot grillen, kommer att uppföras närmast trädgårdsförrådet. Kanske kommer detta att göras redan under innevarande vecka.
Den lilla trädgårdsgruppen utanför pergolan kommer att vintertäckas så snart som det överdrag som beställts har kommit. På bordet lägger vi först en tjock frigolitskiva som skydd för glasskivan.
Det visar sig att el-anslutningen till pergolan är i klenaste laget om man belastar med både alla värmekällor och el-plattan. Styrelsen kommer därför att ta in ett prisförslag på vad en ”uppsäkring” skulle kosta.
Tills vidare vill styrelsen be dig som bokar pergolan att tänka på detta.
______________________________________________________________________________________________________
Aktuellt: 2020-10-03
Städdagen
Detta är en påminnelse om att höststädningen närmar sig. Vi samlas om en dryg vecka – den 11 oktober kl. 10.00 – i övre trädgården som vanligt. Påminnelser kommer också att sättas upp på hissdörren i entrén samt i villan. Som vanligt sätter vi också upp en lista på vad vi ska göra inför hösten och vintern. Var och en antecknar sig på listan för en uppgift man tycker passar en själv. Efter arbetet bjuder vi oss själva på en hamburgare med tillbehör och lite drycker till det. Som vanligt kommer Tom att stå vid grillen och Inger dukar fram. Vi hoppas på bra väder och en stor uppslutning!
Vi kommer att ha ett släp vid infarten från Integatan för trädgårdsavfall och annat du själv behöver bli av med.
Den nya inglasningen av pergolan
Nu är inglasningen av pergolan klar och det som återstår är lite jobb vi behöver hjälp av en elektriker att göra. Detta kommer att ske under kommande vecka (v.41) och alltså vara klart till städdagen.
Vi vill att alla tänker på följande om ni vill boka pergolan framöver.
Inglasningen innebär att båda väggarna är skjutbara åt båda hållen. Vi rekommenderar dig att i första hand öppna (ha in- och utgångar) vid den lilla tegeltrappan i riktning mot grillen samt närmast trädgårdsförrådet. I alla glaspartier vid ytterändarna finns lås. Observera att de INTE ska vara låsta när pergolan inte används. Du som bokar den, kan under bokningstiden låsa om du vill. Kanske du dukar upp eller placerar något annat där i förväg som du vill låsa om. Nyckeln ligger på samma plats som nyckeln till trädgårdsförrådet, dvs. i ”korklådan” på hyllan. Glöm inte att lägga tillbaka den där, vilket betyder att du lämnar den olåst! Skulle nyckeln saknas där den ska ligga finns reservnyckel hos Anders, Inger T, Staffan i tegelhuset och hos Tom i gamla villan.
Vi i styrelsen hoppas att den ”nya” pergolan ska användas mycket och förhoppningsvis både långt före och efter den normala sommarsäsongen. För att möjliggöra det kommer vi att köpa in ett par lampor med inbyggd infravärme att placeras över bordet.
Budgeten för 2021
Styrelsen har varit på budgetgenomgång med vår förvaltare Bredablick för några dagar sedan. Budgeten kommer att fastställas den 3 november då styrelsen har sitt nästa möte. I möjligaste mån kommer styrelsen att ha sina möten i pergolan i fortsättningen.
______________________________________________________________________________________________________
Aktuellt: 2020-08-31
Vi har tidigare berättat om inglasning av pergolan i övre trädgården. Vi har tvingats vänta en del, eftersom den duktige snickare vi anlitat hade en lång väntelista. Men nu vet vi att materielen, dvs. glaspartierna m.m., levereras den 11 september från Willab Garden och snickaren börjar tillsammans med en medhjälpare den 14 eller 15 september. Han beräknar att arbetet tar en dryg vecka.
Det innebär ju tyvärr att sommaren antagligen till större delen är över då, men det är ju förstås precis då vi behöver inglasningen som mest.
Observera att de bokningar av pergolan som nu är gjorda under tiden 11 – 23/9 har gjorts av styrelsen för att reservera tid till bygget. Då kan vi förstås inte använda platsen.
Styrelsen har på senaste möte diskuterat fönsterunderhållet i villan.
Även om det finns ett par tre fönster som skulle behöva få vissa delar av bågarna utbytta, har vi bedömt att frågan kan anstå till i samband med fasadrenovering och takmålning, som enligt underhållsplanen kommer att ske under våren 2023.
Det blir rationellare och enklare att göra det när byggnadsställningar ändå måste sättas upp.
Hösten trädgårdsdag blir söndagen den 11 oktober och vi börjar kl. 10.00 som vanligt. Troligen bjuder vi på hamburgare. Annars blir det något annat gott.
Com Hem har – som säkert alla har sett – beslutat att upphöra med de analoga utsändningarna i sina nät fr.o.m. den 8 september. Det betyder att de som har lite äldre TV-mottagare kan behöva ändra inställningen av dessa till digital visning.
Är TV-mottagaren mer än 10 år gammal kan det bli nödvändigt att skaffa en ny mottagare.
Styrelsen kan tyvärr inte åta sig att bistå dig som behöver hjälp med att ändra på detta. Du får i stället vända dig till din TV-handlare eller kontakta Com Hem.
___________________________________________________________________________
Aktuellt: 2020 06 15
NYTT PARASOLL
- Ett nytt hängparasoll har inköpts till övre trädgården, eftersom det gamla gick sönder efter lång och trogen tjänst.
ELPROBLEM
- Vi har fått ett elproblem vid Pergolan och i trädgårdsförrådet. Det betyder bl.a. att kylskåpet där inte fungerar just nu. Vi hoppas att det kan fixas under tisdagen 16/6 eller onsdagen 17/6.
____________________________________________________________________________________
Aktuellt: 2020 05 22
- Föreningen har fått en ny medlem genom att Kerstin Mattsson på bottenplanet mot Persgatan har sålt sin lägenhet per den 1 maj till Linnea Palmgren. Linnea har ännu inte flyttat in på allvar eftersom hon avser att renovera sin lägenhet först. Linnea, som nyligen avslutat sina studier till läkare, är den ojämförligt yngsta medlemmen i föreningen och styrelsen tycker det är mycket positivt när vi på så vis även får in yngre medlemmar i föreningen. Vi önskar alla Linnea mycket välkommen i Brf Näktergalen.
- På grund av den pågående coronaepidemin har vi ju, som alla vet, tvingats senarelägga vår årsstämma. Den kommer nu snart att hållas på gräsmattan i den övre trädgården, nämligen den 31 maj enligt den senaste kallelsen som alla medlemmar fått.
- För ett par månader sedan lät vi företaget Bravida genomföra en så kallad OVK (obligatorisk ventilationskontroll). En sådan kontroll är vi tvingade att genomföra en gång vart sjätte år. Resultatet var mycket bra. Endast ett par mindre saker har vi behövt justera.
- Snart hoppas vi att säsongens utomhusunderhåll ska kunna påbörjas av våra duktiga hantverkare från Femtiofem Plus. De aktiviteter som vi främst planerar denna säsong och hoppas hinna med är
– Reparation av en fasadspricka i teglet i hörnet Integtan/Persgatan.
– Ommålning av ett område med flagad färg på villans plåttak.
– Omläggning av stentrappan upp i landborgen från gräsmattan.
– Nya räcken vid stentrappan och trappan ovanfö.
– Ommålning av gånggrinden i muren från Integatan.
– Fortsatt omputsning av insidan av muren mot Integatan. De arbeten som eventuellt inte hinns med i år, flyttas till 2021. - Vattenläckaget ner i garaget, som vi tidigare informerat om, är inte helt lätt att komma till rätta med. Runt tegelhuset finns en dränering som får hjälp av en pump för att transportera vattnet till kommunens ledningsnät. Funktionen i denna pump kommer snarast att kontrolleras.
- Garageplats nr 11 närmast cykelparkeringen hyrs ut till Linnea Palmgren fr.o.m. 1 maj.
- Genom vårt nya gruppavtal med Com Hem fr.o.m. den 1 april, har var och en möjlighet att få en ny router. Många medlemmar har redan fått detta, men ni andra som också önskar det, kan kontakta Com Hems på deras servicetelefon, tel. 90333, knappval 2 ”avtal” så skickar de den senaste routermodellen. Vårt Kundnr. är 1141389 så skickar de den senaste routermodellen.
____________________________________________________________________________________
Aktuellt: 2020 01 25
- Nyligen har, enligt gällande bestämmelser, en energideklaration gjort av våra båda hus. Inspektionen visade att tillståndet var mycket bra överallt.
- En obligatorisk ventilationskontroll (OVK) kommer att göras den 20 februari. Då inspekteras all ventilation ut från byggnaderna och in i dem, både i allmänna och privata utrymmen. Särskild information om detta har i skriftlig form delats ut till alla boende. Glöm inte att – senast dagen före kontrollen – lämna dina lägenhetsnycklar till Staffan, om du inte säkert vet att du kommer att vara hemma hela den aktuella dagen.
- Sent i höstas blev den renovering av mur och staket i den övre trädgården färdig. Arbetena visade sig, allt eftersom de fortgick, bli mycket mera omfattande än vad som först beräknades. Totalt med moms och material blev kostnaden därför hela drygt 110 000 kronor. Ett mindre bidrag kommer dock brf Landborgen 66 stå för.
- Årets ordinarie stämma kommer att äga rum söndagen den 26 april kl. 10.00. Som vanligt kommer särskild kallelse några veckor före stämman (även i brevlådan), men det kan vara lämpligt att boka in tiden redan nu i era kalendrar.
- I samband med städdagen (efter stämman den 26 april) kommer vi få professionell hjälp med en repetitionsgenomgång av hjärtstartaren, som vi köpte in för några år sedan.
- Till en bostadsrättsförenings ordinarie stämma har, som säkert alla vet, medlemmarna möjlighet att lämna in motioner, dvs. särskilda förslag om t.ex. åtgärder som medlemmen anser att styrelsen ska tag i under det kommande året. Det bör ju då förstås vara sådant som man misstänker att styrelsen annars inte redan har i åtanke. Motioner ska enligt stadgarna ha inkommit till styrelsen senast den 29 februari.
- Frågan om soptömningen vid Integatan har på senare tid blivit aktuell, främst genom att den inte alltid visat sig fungera tillfredsställande. Problemen tycks huvudsakligen bestå av att sopbilarna inte kommer fram på Farmgränden på grund av parkerade bilar. Styrelsen har därför frågan aktuell hos renhållaren NSR och återkommer med mera information.
______________________________________________________________________________________
Aktuellt: 2019 12 23
Det nya avtalet med Com Hem är nu undertecknat och klart.
Föreningen har i det sammanhanget fått en skriftlig information från operatören om bland annat vad avtalet innebär och vad du som enskild bostadsrättshavare måste göra.
Eftersom det är speciellt viktigt att alla tar del av informationen, har styrelsen beslutat att dela ut den i allas brevlådor också.
Då avtalet inte gäller förrän den 1 april är det dock ingen brådska för att göra något nu utom att eventuellt kontrollera uppsägningstid med nuvarande internetleverantör.
Men senast 1-2 veckor före 1 april behöver du kontakta Com Hem (se närmare den skriftliga informationen.)
Här kommer dock lite av det viktigaste:
- Alla får ett grundutbud av ungefär samma TV-kanaler som dagens. Du kan själv välja till fler kanaler mot avgift.
- Alla får också bredband från Com Hem (100/10), vilket innebär 50-100 Mbit/sekund. Behöver du ett kraftfullare bredband, kan du teckna ett tillägg hos Com Hem till ett förmånligt pris. Möjlighet finns också att få ett säkert skydd på alla enheter genom tjänsten Trygg Surf.
- Alla får möjlighet att teckna ett fast telefonabonnemang (Telefoni BAS) utan abonnemangskostnad.
- En trådlös router – som man behöver för bredband och telefoni – ingår.
- Kontrollera redan nu uppsägningstiden med din nuvarande internetleverantör om du vill säga upp avtalet med dem när detta Com Hem-avtal träder ikraft.
Kostnaderna för detta grundutbud av TV, bredband och telefoni kommer – i likhet med dagens kostnader för grundutbudet av TV-kanaler – att läggas på avgiftsavierna fr.o.m. april 2020.
För vår hyresrätt läggs den på hyran.
I dag betalar vi 60 kronor per månad för enbart grundutbudet av TV-kanaler. Det framgår av våra avgiftsavier.
Kostnaderna enligt det nya avtalet är inte exakt genomgångna av styrelsen ännu och därför kan vi inte redan nu säga precis hur mycket som det nya tillägget blir.
Men det kommer att innebära en ökning med högst 200 kronor per månad, och denna ökning är då lika med bredbandskostnaden som ska jämföras med var och ens nuvarande kostnaden för bredband.
Styrelsen återkommer till detta snarast efter nästa styrelsemöte, som är den 16 januari, och ger exaktare besked.
_____________________________________________________________________________________
Aktuellt: 2019 12 05
- Vid senaste styrelsemöte beslutade styrelsen att fastställa budgeten för 2020. Budgeten avviker i princip inte från den vi haft att arbeta efter 2019. Skillnaderna handlar bara om justering av enskilda belopp med anpassning till det nya året.
- Styrelsen har av vår förvaltare Bredablick blivit uppmärksammad på att intäkterna från våra externt uthyrda parkeringsplatser är momspliktiga. Åtgärder för att rätta till detta, dvs. att i fortsättningen betala moms, har nu vidtagits.
- Vi har tidigare informerat om att vi söker ett lämpligt planteringsfat som kan placeras på den lilla gården nere vid Persgatan/Integatan. Eftersom det inte är säsong för dessa saker, har vi beslutat att ta tag i saken igen till våren. Innan dess (kanske redan före jul) kommer den zick-zackade delen av stenkanten runt sjöstenen att läggas om så att den bättre ansluter till den övriga kanten.
- Den årliga brandsynen har utförts i båda byggnaderna. Vi får mycket beröm för vår goda ordning och vårt brandskyddsarbete. Detta beröm gäller oss alla i föreningen. Styrelsen är mycket nöjd med att inte onödiga och potentiellt brandfarliga saker finns i våra gemensamma utrymmen. Bra gjort!
- Den stora frågan som styrelsen ägnat mycket tid åt under hösten är hur vi på lite sikt ska se till att vår försörjning av bredband och TV ska säkras upp. Två alternativ har visat sig vara rimliga, dels uppkoppling mot fibernätet/stadsnätet i stan genom Öresundskrafts försorg, dels ett utökat avtal med vår TV-leverantör Com Hem. Mycket kortfattat innebär de båda alternativen följande.
- Fiber (stadsnätet)
Anläggningskostnaden (engångskostnad) i form av främst grävning och ledningsdragning, är ungefär 150 000 – 175 000 kronor inkl. moms eller kanske lite mer beroende på hur förbindelsen mellan våra båda hus ser ut. Fibern är ”tom” när den installerats, så var och en måste själv beställa och bekosta Internet- och TV-leverantör. Kostnaden för detta kan förstås variera kraftigt, men någonstans 300 – 1 000 kronor kanske kan vara en rimlig gissning beroende på önskad bredbandshastighet och TV-kanaler.
- Com Hem
Detta alternativ innebär inga nya installationer för oss och därmed inga kostnader. Ett nytt gruppavtal – vilket det är fråga om – kostar oss tillsammans (19 lägenheter) ca 4 300 kronor per månad inkl. moms. Då ingår ett basutbud av TV-kanaler ungefär som dagens, 100/10 Mb/sek bredband (en hastighet av 100 Mb in mot användaren och 10 Mb ut när man själv skickar data) samt ett telefoniabonnemang Bas. Den som önskar ett kraftfullare bredband kan komplettera med det till den kostnad som framgår av Com Hems hemsida minus en rabatt på 300 kronor per månad. Exempelvis kostar en uppgradering till 300Mb/sek 199 kronor per månad och 600 Mb/sek 299 kronor. Kapaciteten i vårt nät i fastigheten är enligt Com Hem ca 5 000 Mb/sek, så det finns alltså mycket utrymme för att ta emot data.Styrelsen har beslutat att anta offerten från Com Hem, vilket innebär ett avtal som löper till 2023-03-31. Givetvis har för- och nackdelar med båda alternativen diskuterats mycket ingående. En stor fördel med det valda alternativet är att en utvärdering av avtalet med Com Hem kan göras under de tre år avtalet löper och likaså kan teknikutvecklingen under samma tid beaktas för att senare ta ny ställning till att då eventuellt gå över till fiberanslutning.Nuvarande TV-utbud betalas ju för närvarande av var och en genom en tilläggskostnad på månadsavgiften. Hur det nya avtalets kostnader ska tas ut, har inte styrelsen ännu inte tagit ställning till. Tänkbara vägar kan vara att allt (utom ev. tilläggskostnad för någons snabbare bredband) tas ut via avgifts avin, att allt bekostas gemensamt av föreningen eller något mellanläge. Styrelsen kommer naturligtvis att återkomma till både nätfrågan i allmänhet och frågan om kostnadsuttag i synnerhet.
- Arbetena med mur, stolpar och staket i den övre trädgården är nu avslutade. Detta har varit ett ganska omfattande arbete, eftersom murverken var i mycket dåligt skick och även staketet var delvis murket. Kostnaden kommer då naturligtvis att bli väsentligt högre än vad som ursprungligen beräknades, sannolikt drygt 100 000 kronor. Vår grannförening Brf Landborgen 66 kommer att bistå med en mindre del av kostnaderna.
______________________________________________________________________________________
Aktuellt: 2019 10 24
- Allra först vill styrelsen tacka alla medlemmar som deltog på städdagen den 5 oktober. Som vanligt gjordes ett utmärkt jobb för vårt gemensamma bästa.
- Styrelsen har nu fått alternativ för en framtida stabil och säker uppkoppling mot främst Internet och för TV-utbudet presenterade från dels Com Hem, dels Öresundskraft. Vi räknar med att de förändringar som beslutas kommer att genomföras under nästa år.
- Föreningens budget för 2020 kommer styrelsen att besluta på sitt möte i november. Det finns där inga stora förändringar jämfört med årets budget.
- Vi hoppas få klart renoveringen av staket, stolpar och murverk i den övre trädgården om ca en vecka om inte vädret ställer till det för mycket.
- På förekommen anledning vill vi påminna om att alltid lägga de olika ”fraktioner”, dvs. slag av sopor som vi får i rätt sopkärl samt skära ner eller vika ihop pappkartonger. Nyligen återfanns t.ex. större delen av en trasig förkromad barstol i kärlet för metallförpackningar. Det är självklart inte OK bara för att materialet till större delen utgör metall. Sådana föremål ska lämnas på återvinningscentralen.
__________________________________________________________________________________________
Aktuellt: 2019 09 27
- Även om vi alla idag har möjlighet att teckna abonnemang om snabbt bredband, undersöker styrelsen ändå möjligheten att för framtiden uppgradera vårt nät ännu mer. De företag som nu är engagerade och lämnar information – och kanske så småningom offert – till styrelsen är dels ComHem, dels Öresundskraft via stadsnätet. Vilken lösning som blir bäst för oss och den som styrelsen kommer att välja återkommer vi med senare.
- Vi följer noga hur vårt nya bokningssystem fungerar, och såvitt vi förstår fungerar de alldeles utmärkt och enkelt. Den spärr som idag finns mot sena avbokningar kommer vi dock att ta bort, eftersom den nog är onödig och kanske bara orsakar olägenheter.
- Vi vill passa på att än en gång påminna om att den som hyr gästlägenheten eller tältet – dvs. det som vi tar ut en avgift för – inte längre ska anmäla detta till Bredablick. Det sköts i stället tills vidare genom att Alf rapporterar detta utifrån bokningsuppgifter som samlas i systemet, och på sikt hoppas vi kunna bygga in en automatik i systemet som sköter det helt själv.
- Varje höst har styrelsen tillsammans med Bredablick ett möte där vi går igenom ett förslag till föreningens budget för kommande år. Senare under hösten fastställs budgeten. Årets möte kommer att äga rum den 3 oktober.
- Företaget som tömmer våra sopor, NSR, kommer att installera egna likadana lås på flertalet soprum i hela staden. Enkelt uttryckt blir det lås som kompletterar dem vi redan har och som bara NSR har en huvudnyckel till. På så vis behöver soptömmarna inte hålla reda på tusentals nycklar till alla soprum. Det blir ingen kostnad för föreningen.
Hos oss är det bara dörren mellan garageinfarten och soprummet på Persgatan som kommer att få nytt lås. Dörren bredvid porten berörs alltså inte alls av förändringen, och därför är detta inget som vi boende behöver bry oss om.
- Styrelsen funderar för närvarande på vad som skulle kunna ”vara kronan på verket” på den nyrenoverade gården vid hörnan Persgatan/Integatan. Ett alternativ som styrelsen undersöker är att placera ett större planteringsfat med växter mitt på ytan med småstenen.
- Vi anlitar ju vanligen FemtioFem Plus för att utföra diverse underhållsarbeten åt oss. Under hösten återstår att gjuta om vissa av staketstolpar m.m. i den övre trädgården längs gränsen mot grannföreningen. Om det hinns med ska vi också försöka få tegelhörnan mot Integatan nere vid den lilla gården reparerad genom utbyte av tegel. Annars får detta senare anstå till nästa år.
- Slutligen en påminnelse om städdagen den 5 oktober kl. 10.00. Hoppas vi får samma goda anslutning som vanligt. Glöm inte att ta med dig en djuptallrik eller portionsskål samt en sked. Vi tänkte nämligen upprepa fjolårets succé med gulaschsoppa.
- För att göra det enkelt för oss alla, tänkte styrelsen att alla utför samma syssla som man hade förra gången. Vi ska se om staketsektionerna som finns mellan de betongstolpar som ska lagas kan vara borttagna och lösa. I så fall bör vi passa på att olja in trävirket i dem och då bör det kunna vara en bra uppgift för er som senast oljade in ”Överstens” trädäck.
- ALLRA SIST vill styrelsen också uppmana alla att regelbundet gå in på vår Hemsida, eftersom det är bara här vi kommer att lämna information till er. Vi har nu börjat komma igång med sidan, så det blir sakta men säkert mer och mer som kommer att intressera er framöver!